vrijdag 16 oktober 2009

Noorderlicht!

Hehe, eindelijk heb ik ook voor het eerst in mijn leven Noorderlicht gezien. Ik had al diverse keren van anderen gehoord dat het weer te zien was, maar ondanks regelmatig omhoog kijken, was mij dat nog niet gelukt. In het Parijs van het Noorden, zoals Tromsø ook wel genoemd wordt, valt dat ook niet mee...

Gisteravond was het halfbewolkt. Tegen achten was ik op m'n fiets op weg naar de klimtoren, ik dacht eerst dat er een vliegtuig met landingslichten aan door de wolken vloog; tenslotte zitten we maar een paar kilometer van het vliegveld af en komen er dus regelmatig vliegtuigen over. Zo zag het er dus in eerste instantie uit: een rechte baan bleekwit licht tussen twee wolken. Alleen was de begrenzing van het licht veel scherper dan je bij vliegtuigverlichting zou verwachten. Het was niet het vocht in de lucht of de wolken die je licht zag, maar het licht zelf. Na enige tijd (een minuut?) begon de rechte baan licht opeens langzaam van vorm te veranderen; het werd een grote S-vorm. Dat hoort landingslicht natuurlijk niet te doen, en dus wist ik toen zeker: Noorderlicht. Ook draaide het geheel: eerst was de streep ongeveer oost-west, later werd dat noord-zuid. De ene sluier werden er een paar die naast elkaar lagen. Ook werd het licht wat feller, maar een kleur kreeg het niet, misschien vaag bleekblauw of -groen. Het geheel duurde een paar minuten. Later op de avond (op weg naar huis, en vanuit huis) heb ik niets meer gezien.

Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten